Dagen efter.

Det är dagen efter allt ståhej. Varför sån julstress och panik i flera veckor, för att det sen är över på en liten kick? Är inte julen lite väl överskattad? Man kan väl ha det trevligt och mysigt även fast man inte stressar tiden innan? Ta julen som den kommer tycker jag!

Julafton började med att ha klockan på ringning, för att vi med en viss förhoppning skulle hinna i tid till Nås, så vi hann med till kyrkan. Dagen innan, var M säker på att vi kunde vara där till typ 10. No problems. Men vid detta laget känner jag M väldigt väl. Han har minst en obligatorisk kvart. Vid 9.55 hade han ännu inte påbörjat sin frukost ätning och med lite tidningsläsande till, så tar det lite tid.... på vägen till Nås var vi förbi M´s mormor en snabbis med en kamera och de sista julklapparna. Sen ilade vi vidare. Var i Nås strax efter halv 11 iaf, så vi hann. Inte illa. Gick till kyrkan med mamma, syster och pysen. Mycket folk och mycket barn. mycket sång och allmänt trevligt. Ett kyrkobesök på julafton, är inte som någon vanlig högmössa, skönt nog!

Fortsatte sedan hem till mamma och pappa, där det blev dukning och pyssling medan mamma fixade maten. Mormor och morfar kom, liksom farbror Jonas. Samtidigt började M bege sig till Björboland igen för att umgås med sin släkt. Åt och fikade så vi rullade fram, tja, inte jag då, men alla andra. Själv kan man ju mer än gärna stå över julmaten, så jag äter som vanligt, en lagom portion, utan att bli proppens. Och säkert var det jag som mådde bäst av oss alla igår också. Såg på lite Kalle Anka och sen började vi julklappsutdelningen. Var väl kanske ingen större skräll all pysen-Oscar skulle få mest paket kanske, men han var heller inte så värst intresserad av att öppna dem... tror att alla blev väldigt glada över sina klappar, för det var ett stort berg som delades ut. Personligen hade jag inte önskat mig så värst mycket, och undanbett mig att få mass skräp att förvara någonstans, då vår kojja inte är av största slaget just nu och det verkligen inte finns någon plats. Så i år var mina paker lätträknade, kan jag ha fått kanske 5 inslagna (?) och sen mest kuvert och presentkort. Men det ärä jag sååå glad för. Kuvert och p-kort får mer än väl plats hemma. =) Tack snälla tomten för allt!
Hade även lyckats få till några klappar rätt så väl. Har ju den där hemliga att offentliggöra för er också, men den kommer inte just nu, för jag glömde ta ett kort på den... så jag lär göra det först bara jag besöker Nås igen... =) Klockren var iaf ordet.

Efter lite julklappslekande av Oscar, så fick jag lift syster med familj till Björboland, där firandet fortsatte med M´s släkt. De hade ätit och fikat och väntade mest på att tomten. Efter lite väntande så kom de till slut. Några små grabbar som först var en aning rädda, men sen lossnade det till och med för Jon. Julklappsberget i denna släkt var inte heller att leka med (kort kommer....)! Så innan alla dessa julklappar var utdelade och bara papperen och skräpet fanns kvar, så tog det lite tid! Verkade som att alla blev nöjda och glada här med, inga sura miner vad jag kunde se!

Efter att ha städat ihop allt skräp (vart tusan gör man av allt det?), så påbörjade vi julklappsleken! Fanns massvis med paket i år då alla i stort sett var med! Kul och slåss om paket. Lyckades i första omgången att få 4 paket, inte illa! Dock så blev jag bestulen på 2 av dem, vilket inte gjorde något, för det var mina egna! M lyckades också att ha två paket kvar vid slutsignalen. Våra paket innehöll, tandlkräm, plåster och lipsyl, döda-fisk iskubar och så en skrubb-grej... kommer inte på vad det heter... haha. Sen var det bara att städa massa skräp igen!

Kvällen fortsatte med lite fika, jag vet- det är helt sjukt vad man ska äta massa saker i Björboland, innan alla började packa ihop sina tillhörigheter och bege sig sakta hemåt. Vi blev kvar till allra sist, då det höll på att plockas undan och städa det värsta, och ta hand om disken. Hemma efter 23 tror jag.... och det fanns inte en chans att jag skulle hålla mig vaken till 02 när marshallerna skulle tändas, så vi gick upp och satte sprätt på dem direkt, sen stod det inte på förrän vi slumrade sött båda två.

Vad mina paket innehöll var: tupperware-burkar i alla storlekar (det hade jag önskat mig!), kort på pysen, oriflamegrejer, gäst-tofflor, money, presentkort på kupolen, Kollektion, hemligt ställe och Nymodigt, söta små ljusbjörnar, dumlekolor, almenacka på Jon och Filip, en fin snöbolls-lampa och säkert något mer som jag glömt.... men tack tack och åter tack. Jag verkade ha varit snäll ändå.

Måste återberätta en rolig samtals-konversation mellan Jon 3 år och farmor:
Jon: Vem var det som var tomte egentligen?
farmor: vadå, vad menar du?
Jon: Ja, vem var det som var tomte?
farmor: Det var vääl den riktiga tomten så klart.
Jon: nej, det var ju en SÄÄRRING!
Var ju så att de 2 tomtarna som var till oss, var tomtemor och en till tomte-tant, ingen tomtefar så långt ögat kunde nå, så var det verkligen den riktiga tomten då?

Bilder från gårdagen kommer inte just nu. Kanske ikväll om jag hinner. Nu kurrar magen och det är dags att äta lite frukost. Blir te och rostmacka. Framemot eftermiddagen blir det en tur till Handbacken och äta lite rester. Japp, verkar finns massa köttbullar kvar där med! Och framemot kvällen blir det nog en tur till Nås, för att hälsa på igen och hämta julklapparna jag lämnade igår.

Så tills vidare, så får ni ha en fortsatt trevlig julhelg.
Det är fritt fram att slappna av och sluta stressa nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0